Cardiac

Foto saya
Berkahwin dengan Najahah Benyahya, mempunyai 2 cahaya mata, Azim Danial Baragbah dan Abyana Baragbah

20 Ogo 2018

Wukuf di Arafah

hari ni merupakan puncak Haji iaitu wukuf di Arafah, merupakan salah satu rukun haji, bagi mengingati kembali peristiwa di mana Nabi Adam AS & Hawa telah diturunkan ke bumi dari syurga atas sebab mengingkari perintah Allah SWT & terpedaya oleh tipu daya Iblis... mereka telah dipisahkan di dunia ini & mengambil masa 40 tahun untuk bertemu kembali, yaitu di Padang Arafah iaitu di Jabal ar Rahmah... di sinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah SWT... akhirnya permohonan mereka diterima Allah SWT... maka, padang Arafah ini menjadi tempat kita menyesali segala dosa yang pernah kita lakukan & di sinilah kita boleh memohon pengampunan daripada Allah SWT semoga permintaan kita diterima... dilaksanakan pada selepas gelincir matahari (masuk waktu zohor pada 9 Zulhijjah sehingga sebelum fajar iaitu sebelum Subuh pada 10 Zulhijjah)... 

khutbah Arafah disampaikan oleh YB Menteri Agama iaitu Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa di khemah yang berdekatan khemah kami... kami semua mendengar khutbah melalui pembesar suara yang dipasang di setiap khemah...


saya telah berdoa untuk diri sendiri, isteri saya, anak-anak saya, keluarga saya, beserta kiriman doa dari semua yang hantar kepada saya (ditulis dalam diari khas untuk doa wukuf)... Alhamdulillah, saya berjaya khatam Al-Quran tengahari...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan