Cardiac

Foto saya
Berkahwin dengan Najahah Benyahya, mempunyai 2 cahaya mata, Azim Danial Baragbah dan Abyana Baragbah

21 Ogo 2018

Mabit di Mudzalifah

Alhamdulillah bas kami sampai di kawasan khas untuk Jemaah Malaysia di Mudzalifah pada pukul 6:30 petang... Muzdalifah adalah suatu kawasan dari kawasan yang terletak di antara Mina & Arafah di Arab Saudi... kawasan ini merupakan sebahagian dari Tanah Haram (Masyair Haram)... umat Islam yang menunaikan ibadah Haji pada bulan Zulhijjah adalah diminta untuk berada di Muzdalifah sekurang-kurangnya dari waktu terbit fajar hari Nahr, tanggal 10 Zulhijjah (menurut Imam Syafie) & Hanabilah boleh dari setengah akhir malam pada hari Nahr sampai waktu terbit matahari hari Nahr...

makanan malam di bawa dari Arafah... di sini disediakan air minuman... berlantaikan pasir, kami sujud kepada-Mu... kami tidur di atas pasir... suasana malam cukup meriah dengan jamaah yang berjalan kaki menuju ke Mina setelah bermabit... di sini, ramai berebut-rebut menaiki bas ke Mina... memandangkan Walid dah berumur, saya suruh Walid rehat ja... dah terbit matahari baru menaiki bas ke Mina... cuma pada malam ni, mata saya dah kering... kena sentiasa letak air... ubat tak ada di sini, kena ambil di Mina... saya dah kena jangkitan sakit mata akibat ribut pasir... jadi saya ambil kesempatan, berehat... 

kami solat berjamaah di sini... pukul 7 pagi, kami semua beratur untuk menaiki bas yang disediakan oleh petugas Tabung Haji... mata masih lagi kering... masih lagi dalam kawalan... yang penting Walid selesa, walaupun kami melalui dugaan dari Allah SWT...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan