Cardiac

Foto saya
Berkahwin dengan Najahah Benyahya, mempunyai 2 cahaya mata, Azim Danial Baragbah dan Abyana Baragbah

19 Ogo 2018

Penempatan di Arafah

Alhamdulillah, kami sampai di Arafah pada pukul 12:30 tengahari... dugaan kami di dalam bas, di mana laluan masuk banyak ditutup oleh pihak berkuasa Arab Saudi... bas kami yang awal bergerak & yang terakhir sampai di khemah Arafah Malaysia... apa sekalipun, itu namanya dugaan dari Allah SWT... kali ini, makanan disediakan oleh pihak berkuasa Arab Saudi... petugas makanan Malaysia direhatkan untuk mereka semua fokus menjalani ibadah Haji... 

tahun ni, khemah Arafah Malaysia pertama kali disediakan penghawa dingin... bermakna di dalam khemah semestinya sejuk... kami ditempatkan di Blok H... kami diberi petak, di mana 1 petak muat untuk 20 jamaah... kena pandai-pandai susun, semestinya tempat tidur Walid diberi keutamaan keselesaan bagi saya...

 


ini adalah pili air panas disediakan di setiap Maktab... senang la nak buat air teh atau kopi panas... yang paling terkenal di sini adalah Maggi... cepat dimasak begitu saja... saya memang bawa serunding, campur sekali Maggi, mantap...


makanan yang disediakan oleh pihak berkuasa Arab Saudi... memang makanan Arab ni kering-kering belaka... jadi serunding & sambal la penambah selera... apa sekalipun, buah-buahan memang sentiasa dibekalkan... air mineral pun mencukupi...

tandas juga disediakan di sini... cuma tak boleh lama di dalam tandas ketika waktu puncak... setiap tandas akan diletakkan simbol lelaki atau perempuan... selalunya perkarangan tandas perempuan ditutup di sekelilingnya... 

saya mengambil kesempatan pada hari ni di Arafah untuk membaca Al-Quran, saya target untuk khatam pada esok harinya, sebelum berangkat ke Mudzalifah... saya lebih suka duduk di luar khemah, sebab di dalam khemah sejuk... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan