Cardiac

My photo
Married to Syarifah Najahah Bt Syed Kamal Khalid Al-Yahya with 2 adorable children, Syed Azim Danial Barakbah & Syarifah Abyana Barakbah

Wednesday, August 24, 2011

Usaha Menentang Diabetes

Dua bulan lepas, aku telah menerima satu dugaan yang amat berat untuk aku terima di mana aku tergolong dalam kumpulan Diabetes Mellitus... Senang cerita Kencing Manis la... Pada mulanya, secara rawak dari Klinik pada 11 Jun 2011, bacaan 19 mmol/L... Doktor pun sarankan untuk menunggu laporan daripada makmal untuk pengesahan... Bila aku mula membaca secara mendalam mengenai Diabetes, memang sesuatu yang menggerunkan kerana daripadanya boleh merebak ke penyakit-penyakit kronik... Bermacam-macam yang bermain di fikiranku... Potong kaki la, cucuk insulin la, boleh buta la, lemah tenaga batin la... Huh!!! memang STRESS!!! Aku pun meminta nasihat daripada rakan-rakan dan juga keluarga... Banyak petua yang telah diberikan... Akhirnya Ayahandaku memberikan petua dengan mengamalkan meminum Teh Hijau dicampur dengan serbuk Kulit Kayu Manis beserta senaman... Aku pun mencari sumber-sumber daripada Internet mengenai khasiat Teh Hijau dan Kulit Kayu Manis... Ternyata bahan ini merupakan sumber utama penyembuhan bagi penghidap Diabetes... Aku bermula mengamalkan petua ini setiap malam sebelum tidur bermula 12 Jun 2011 dan juga berhenti dari mengambil nasi... Aku gantikan nasi dengan Roti Wholemeal dan Quaker Oats... Di kala petang, lepas sahaja balik dari kerja, aku meluangkan masa 30 minit untuk berjalan pantas di padang permainan...

Masa yang ditunggu telahpun tiba... Dah rasa macam menunggu keputusan peperiksaan pula, samada lulus ataupun gagal... Bacaanku yang disahkan pada 15 Jun 2011 ialah 16.4 mmol/L (bermakna 3 kali ganda lebih daripada paras normal)... Doktor pun menyarankanku supaya mengambil ubat... Aku masih ingat lagi pesanan dari abangku, tak perlu ubat... Cukupla dengan menjaga makanan... Aku pun menolak saranan doktor dengan baik... Aku tetap dengan pendirianku untuk menentang Diabetes secara natural... Berikut adalah amalanku:
  1. Sarapan pagiku: 7 sudu besar Quaker Oats + 2 sudu besar Corn Flakes + 1 sudu teh serbuk Badam + 1 paket HiGoat
  2. Sarapan tengahariku dan malamku: sayur campur + ulam-ulam + ikan / ayam / daging tanpa lemak
  3. Aku akan pastikan perutku tak kosong di siang hari, setiap sejam aku akan memakan sekeping Krakers atau roti WholeMeal
  4. Air kosong 2 liter sehari
  5. Scott Imulsion: 1 sudu besar pagi dan 1 sudu besar malam
  6. Senaman 30 minit setiap hari dengan menggunakan X2 Crosstrainer, tekan tubi 20 kali sehari, bangun tubi 20 kali sehari
  7. Apple Cider: 1 sudu teh dicampur segelas air diminum setiap pagi
  8. Teh Hijau + hujung sudu teh serbuk Kulit Kayu Manis + biji Pelaga sebelum tidur
  9. Menggantikan minyak Canola dan minyak Zaitun dalam masakan
  10. Banyakkan berdoa kepada Allah SWT
Tergerak dihatiku untuk ke Klinik bagi mengetahui bacaan Gula dalam darahku... Alhamdulillah, ia menunjukkan keputusan yang positif di mana bacaanku pada 18 Jun 2011 ialah 10.8 mmol/L... Dengan itu aku menjadi bersemangat untuk mendisiplinkan diriku dalam menjaga pemakananku di samping senaman yang berterusan... Aku dapat rasakan bahawa aku masih ada peluang untuk bebas dari cengkaman Diabetes...

Aku ada terbaca satu artikel mengenai khasiat Kurma di mana 7 biji Kurma sehari menjadi penawar segala jenis penyakit... Setelah mendapat pendapat daripada pakar, disarankan untuk penghidap Diabetes, Kurma di makan 3 biji pagi, 3 biji tengahari, 1 biji malam... Jika di bulan puasa, 3 biji sahur, 3 biji ketika berbuka, 1 biji setelah Tarawih... Oleh itu, 7 biji Kurma sehari kini menjadi amalanku di bulan puasa dan semestinya akan diamalkan untuk bulan yang lain... Aku akan mengambil Kurma kering yang bertangkai...

Begitu juga dengan Misai Kucing... Tak perlu menghabiskan duit dengan membeli Teh Misai Kucing yang ternyata mahal harganya... Cuma dengan harga RM1 di kedai Ubat Cina atau Sensei, aku dapat 1 paket Misai Kucing... Kini amalanku dah bertukar... Dulu Teh Hijau + serbuk Kulit Kayu Manis + biji Pelaga... Kini Teh Hijau + sedikit Misai Kucing diminum setiap malam sebelum tidur...

Di bulan puasa, aku tidak menjalankan senaman seperti biasa... Memadailah dengan banyak berjalan dan mempertingkatkan ibadah solat... Hari ini 24 Ogos 2011, tepat pukul 6 petang aku pun ke Klinik untuk mengetahui bacaan Gula dalam Darahku... Ya Allah!!! Bersyukur kepadaMu Ya Allah!!! Bacaanku kini sudah ke paras normal iaitu 4.9 mmol/L... Kini aku sudah mengetahui yang aku pernah menghidapi Diabetes, berketurunan Diabetes sebelah arwah Bondaku, jadi aku kenalah sentiasa berwaspada dengan mengekalkan disiplin amalan pemakanan yang sihat beserta senaman yang berterusan...
Hidup sihat, keluarga bahagia...

4 comments:

  1. terimakasih kerana berkongsi pengalaman.

    ReplyDelete
  2. salam tuan, bagaimana diabetes tuan sekarang?mohon tuan kongsikan pengalaman tuan.saya juga penderita diabetes diusia muda.

    ReplyDelete
  3. Teh hijau jenama apa? Teh hijau air botol atau kotak dikira?

    ReplyDelete
  4. Untuk Tuan tuan semua,,
    Sabar dan tetap berusahalah untuk sembuh,,
    Allah SWT menurunkan Penyakit pasti juga menurunkan obatnya,,
    Semangat untuk kesembuhan Diabetes,,

    dan sempatkanlah tuan tuan untuk bertamu di blog diabetes saya.
    http://obatdiabeteskolagit.blogspot.com

    ReplyDelete